کد مطلب:225106 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:221

پاره حالات امام رضا در زمان حمل و تولد همایون آن حضرت
در عیون و بحار و اغلب كتب آثار مروی است كه علی بن میثم از پدرش روایت كند كه گفت از مادرم شنیدم می گفت از نجمه مادر عصمت مخبر امام رضا علیه السلام شنیدم می فرمود «لما حملت با بنی علی ام اشعر بثقل الحمل و كنت اسمع فی منامی تسبیحا و تهلیلا و تمجیدا من بطنی فیفزعنی ذلك و یهولنی فاذا انتبهت لم اسمع شیئا» چون به فرزندم علی بارور شدم ثقل و سنگینی حمل را در خویشتن احساس نمی نمودم و هر وقت بخواب می رفتم صدای تسبیح و تهلیل و تمجید یزدان مجید را از شكم خود می شنیدم و از این حال شگفتی و صوت عجیب ترسناك و متوحش می شدم و چون از خواب بیدار می شدم دیگر صدائی نمی شنیدم.

«فلما وضعته وقع علی الارض واضعا یده علی الارض رافعا راسه الی السماء یحرك شفتیه كانه یتكلم» و چون آن نور ایزدی را فروگذاشتم دست بر زمین و سر به سوی آسمان و لبهای مبارك را متحرك داشت گویا سخن همی كرد و من فهم آن نمی كردم پس در همان ساعت پدرش موسی بن جعفر علیهماالسلام بر وی درآمد و فرمود «هنیئا لك یا نجمة كرامة ربك» گوارا باد به تو ای نجمه كرامت پروردگار تو فناولته ایاه فی خرقة بیضاء فاذن فی اذنه الایمن و اقام فی الایسر و دعا بماء الفرات



[ صفحه 18]



فحنكه به ثم رده الی و قال خذیه فانه بقیةالله عزوجل فی ارضه» پس آن مولود مسعود و ولی خداوند ودود را در جامه ی سفیدی پیچیده به آن حضرت بدادم و امام موسی علیه السلام در گوش راست وی اذان نماز بگفت و در گوش چپش اقامت بگفت آنگاه آب فرات طلب كرده كامش را به آن آب برداشت و او را به من داد و فرمود بگیر این را كه بقیه خداوند است در زمین و حجت خدا است بعد از من.

و در جنات الخلود مسطور است كه در هنگام ولادت آن حضرت خوارق عادت از آن حضرت بشهود رسید از جمله آنكه رو به قبله خدای را سجده و شهادتین گفت و به امامت آباء گرامش و خودش علیهم السلام شهادت داد معلوم باد چنانكه بعضی نیز گفته اند ممكن است مقصود از فرات معنی لغوی آن باشد كه به معنی صافی و گوارائی است و احتمال دارد مقصود آب شط فرات باشد كه برای امام رضا علیه السلام به نیروی امامت و معجزه در همان وقت حاضر فرماید و این كار نسبت به مقام قدرت و اعجاز حضرت ائمه علیهم السلام غرابت ندارد و از این پیش در ذیل معاجز حضرت كاظم علیه السلام به حدیثی كه یزید بن سلیط از منزل ابواء می گذارد مطالبی كه مناسب این مقام است سبقت نگارش گرفت و الله تعالی اعلم.

ابن بابویه به سند معتبر از محمد بن زیاد روایت كرده است كه در آن روز كه حضرت امام رضا علیه السلام متولد شد از حضرت امام موسی سلام الله علیهما شسنیدم می فرمود «ان ابنی هذا ولد مختونا طاهرا مطهرا و لیس من الائمة احد ولد الا مختونا طاهرا مطهرا ولكن سنمر الموسی علیه لاصابة السنة و اتباع الحنیفیة» بدرستیكه این فرزند ارجمندم علی علیه السلام چون متولد شد ختنه كرده شده و پاك و پاكیزه بود و هر امامی متولد شد بر این حال است مختون و پاكیزه و پاك می باشد و هیچ آلایش ندارد لكن ما تیغی برای اصابت سنت و متابعت دین حنیف بر ختنه گاه ایشان می گذرانیم.

و هم در عیون اخبار و دیگر كتب و آثار مروی است كه حضرت امام رضا علیه السلام تام الخلقه بود، لاجرم شیر بسیار می نوشید مادر گرامی گوهرش گفت مرا بشیر دهنده یعنی دایه اعانت كنید با وی گفتند آیا شیر اندك است فرمود سوگند به خداوند=



[ صفحه 19]



من سخن به دورغ نمی رانم و شیر من كم نیست لكن در شبانه روز از بابت نماز و تسبیح بر من وردی است كه هر روز به جای گذارم و از آن روز كه بار حمل بنهادم از این جمله كاسته شده است یعنی در ساعات شبانه روز اوراد و عباداتی داشتم و چون بشیر دادن پردازم و دیگری معین و كمك من نباشد و دائما مشغول شیر دادن باشم از آن اوراد و عبادات می كاهد، و از این خبر و خبرهای سابق معلوم می شود كه حالت جلالت و مقام عبادت و زهد و قدس و عصمت این درج گوهر ولایت و برج نیر امامت بچه میزان است و نیز مفهوم می شود كه معنی و مصداق اصلاب شامخه و ارحام مطهره چیست و كجاست.